Ulica Portowa to jedna z kluczowych ulic Braniewa, o długości około 236 metrów. Znajdująca się w całości na obszarze drogi powiatowej 2334N, ulica ta rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ulicami:Morską i Sądową.
Portowa kieruje się w dół rzeki Pasłęki, prowadząc nas w stronę historycznego nadbrzeża portowego, co czyni ją nie tylko praktycznym, ale i malowniczym odcinkiem. Na końcu ulica ta przechodzi w ulicę Wodną, kontynuując trasę w kierunku wody.
Toponimia
Historia nazewnictwa ulic w Braniewie sięga 1845 roku, kiedy to oficjalnie nadano imiona poszczególnym ulicom w mieście. Ulica Portowa, znana wcześniej jako Magazinstraße, co oznacza ulicę Magazynową, zyskała swoją nazwę od spichlerzy i magazynów, które się przy niej znajdowały.
W przeszłości dla tej ulicy oraz dla różnych obszarów dzielnicy portowej funkcjonowały również inne określenia, takie jak Am Ascheberg, Am Glockenberg oraz Am Lehmberg.
Po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku, wprowadzono nowe urzędowe nazwy ulic w Braniewie. Ulica Portowa zyskała nazwę, która nawiązuje do średniowiecznych związków hanzeatyckich miasta, co odzwierciedla jej historyczne dziedzictwo.
Historia
W XIV wieku Braniewo zyskało status członka Hanzy, co zaowocowało rozbudową portu. Już w 1401 roku rada miejska podjęła decyzję o budowie spichlerzy zbożowych, a później zainicjowano rozwój ramp przeładunkowych przy porcie. Ta inicjatywa miała znaczący wpływ na przylegające do Pasłęki przedmieście Koźlin, gdzie w oprócz spichrzów i stodół zaczęły funkcjonować kramy rybne oraz karczmy portowe.
Spichlerze, które wzniesiono od 1401 roku, były kluczowe dla lokalnej gospodarki, a w 1425 roku nastąpiła ich rozbudowa. Braniewo stało się miejscem, do którego zaczęły napływać zagraniczne towary, takie jak wina, przyprawy, miedź, czy olej. Mimo że przewożone ilości były znacznie mniejsze niż w Gdańsku czy Elblągu, to jednak handel wciąż prosperował. Transport towarów utrudniały liczne czynniki – głębokość Zalewu Wiślanego oraz długi czas transportu.
Pomimo tych przeszkód, statki pełne ładunków z Braniewa dotarły do takich krajów jak Holandia, Dania czy Szwecja. Do końca XVIII wieku, mimo trudności gospodarczych spowodowanych wojnami, Braniewo pozostawało znaczącym ośrodkiem handlu międzynarodowego. Największymi przedsiębiorcami byli wybitni armatorzy, w tym Johann Oestreich (1750–1833), który stworzył majątek zajmując się głównie handlem przędzą lnianą. Posiadał dwa statki – „Braunsberg” oraz „Vigillante”, którymi przewoził towary do europejskich portów, a nawet do Ameryki Północnej.
W dniach 10 lipca 1626 roku, podczas oblężenia Braniewa przez wojska króla Gustawa, przedmieście Koźlin zostało spalone. Nieco później, 27 maja 1700 roku, pożar w domu rozrywki (Lusthaus) należy do Georga Lunitza, zniszczył 7 innych domów. Z tego wydarzenia wyciągnięto wnioski, decydując o wprowadzeniu dachówek zamiast strzech oraz zatrudnieniu kominiarza. W kolejnych latach Braniewo doświadczyło jeszcze większych pożarów, w 1845 i 1861 roku.
Po tych katastrofach, drewniane spichlerze zostały zastąpione budynkami o konstrukcji ryglowej, często nazywanymi „mur pruski”. Każdy spichlerz nosił swoją unikalną nazwę. Przykłady to:
- Adlerspeicher – odziedziczony w 1729 roku przez Klemensa Hanmanna, przebudowany w 1785 roku, rozebrany w 1931 roku. Został zastąpiony nowoczesną budowlą, która stała się siedzibą oddziału Reichsbanku.
- Traubenspeicher, Güldene Traube – wybudowany w 1728 roku i zakupiony przez Johanna Oestreich w 1785 roku za 2100 guldenów.
- Löwenspeicher (Pod Złotym Lwem) – wzniesiony przez Johanna Oestreicha w 1806 roku, był największym spichlerzem w Braniewie. Sprzedany Ignatzowi Grunauowi Ignatzowi Grunauowi w 1848 roku, istniał aż do końca II wojny światowej.
- Marienspeicher (Spichlerz Mariacki) – najmłodszy spichlerz, zachowany do dziś, wybudowany w 1831 roku.
Od połowy XIX wieku rozwój kolei żelaznej przekształcił struktury komunikacyjne. 19 października 1852 roku do Braniewa dotarła pierwsza linia kolejowa,łącząc miasto z Malborkiem. Kolejne ważne połączenia były realizowane w następnych latach. Jednak transport wodny niebawem ustąpił przed szybszymi szlakami kolejowymi, co przyczyniło się do stagnacji portu. Jeszcze na początku XX wieku port nie był zjawiskiem marginalnym – w 1900 roku do miasta dotarło ponad 4,5 tys. ton towarów.
W 1905 roku oraz po 1931 roku portowe spichlerze z XVII i XVIII wieku zostały rozebrane. Po II wojnie światowej w 1954 roku zlikwidowano kolejne trzy, a jedynie spichlerz Mariacki przetrwał do dziś, obecnie pełni zupełnie inną rolę jako restauracja i miejsce wypoczynku, spichlerz Mariacki.
Przypisy
- Historia Braniewa - nieznane wydarzenia - POŻARY i OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA w DAWNYM BRANIEWIE [online], www.historiabraniewa.hekko.pl [dostęp 24.03.2024 r.]
- Magdalena Pasewicz-Rybacka Haffuferbahn: Historia Kolei Nadzalewowej do 1945 roku, 2020 r.
- XIV-XVII wiek. BRANIEWO w HANZIE [online], braniewo.com.pl [dostęp 20.12.2020 r.]
- Historia Braniewa - nieznane wydarzenia - Pożary i ochrona przeciwpożarowa w dawnym Braniewie [online], www.historiabraniewa.hekko.pl [dostęp 21.12.2020 r.]
- Mapa dróg [online], drogi.braniewo.pl [dostęp 28.08.2022 r.]
- Porty w Prusach do XVIII wieku [online], Encyklopedia Warmii i Mazur [dostęp 23.01.2019 r.]
- Weronika Wojnowska Braniewo. Historia. Smutek dzielnicy portowej, IKAT. Gazeta Braniewska, 19.05.2000 r., s. 7
- Stanisław Achremczyk, Alojzy Szorc Braniewo, Olsztyn 1995 r., s. 264
- Augustin Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916 r., s. 709, 715
- Augustin Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916 r., s. 711
- Siegfried Fornaçon Braunsberger Segelschiffe und ihre Reeder von 1760 bis 1863 [w:] Zeitschrift für die Geschichte und Altertumskunde Ermlands, Beiheft 7, 1987 r., s. 33
- Braunsberg im Schwedenkrieg von Dr. Franz Hipler w ZGAE Achter Band, Braniewo 1886 r., s. 114
- Georg Dehio: Dehio – Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler, 1952 r., s. 178
- Adreßbuch des Kreises Braunsberg, Ausgabe 1930 r., s. 149
- a b Braunsberg / Ostpreußen. Stadt und Kreis in Bildern aus vergangenen Tagen, s. 80, 93
- a b Braunsberg im Wandel der Jahrhunderte Festschrift zum 650jährigen Stadtjubiläum am 23. und 24. Juni 1934 von Franz Buchholz
- Ignatz Grunau und George Grunau 1795-1890 Ein Beitrag zur Geschichte Elbings im neunzehnten Jahrhundert Von Axel Grunau
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Przemysłowa w Braniewie | Ulica Władysława Sikorskiego w Braniewie | Ulica 9 Maja w Braniewie | Ulica Elbląska w Braniewie | Ulica Królewiecka w Braniewie | Ulica Morska w Braniewie | Ulica Stanisława Moniuszki w Braniewie | Ulica Tadeusza Kościuszki w Braniewie | Rondo im. gen. Władysława Andersa w Braniewie | Plac Grunwaldu w Braniewie | Ulica Gdańska w Braniewie | Ulica Franciszka Stefczyka w Braniewie | Plac Józefa Piłsudskiego w BraniewieOceń: Ulica Portowa w Braniewie