Ulica Portowa w Braniewie


Ulica Portowa to jedna z kluczowych ulic Braniewa, o długości około 236 metrów. Znajdująca się w całości na obszarze drogi powiatowej 2334N, ulica ta rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z ulicami:Morską i Sądową.

Portowa kieruje się w dół rzeki Pasłęki, prowadząc nas w stronę historycznego nadbrzeża portowego, co czyni ją nie tylko praktycznym, ale i malowniczym odcinkiem. Na końcu ulica ta przechodzi w ulicę Wodną, kontynuując trasę w kierunku wody.

Toponimia

Historia nazewnictwa ulic w Braniewie sięga 1845 roku, kiedy to oficjalnie nadano imiona poszczególnym ulicom w mieście. Ulica Portowa, znana wcześniej jako Magazinstraße, co oznacza ulicę Magazynową, zyskała swoją nazwę od spichlerzy i magazynów, które się przy niej znajdowały.

W przeszłości dla tej ulicy oraz dla różnych obszarów dzielnicy portowej funkcjonowały również inne określenia, takie jak Am Ascheberg, Am Glockenberg oraz Am Lehmberg.

Po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku, wprowadzono nowe urzędowe nazwy ulic w Braniewie. Ulica Portowa zyskała nazwę, która nawiązuje do średniowiecznych związków hanzeatyckich miasta, co odzwierciedla jej historyczne dziedzictwo.

Historia

W XIV wieku Braniewo zyskało status członka Hanzy, co zaowocowało rozbudową portu. Już w 1401 roku rada miejska podjęła decyzję o budowie spichlerzy zbożowych, a później zainicjowano rozwój ramp przeładunkowych przy porcie. Ta inicjatywa miała znaczący wpływ na przylegające do Pasłęki przedmieście Koźlin, gdzie w oprócz spichrzów i stodół zaczęły funkcjonować kramy rybne oraz karczmy portowe.

Spichlerze, które wzniesiono od 1401 roku, były kluczowe dla lokalnej gospodarki, a w 1425 roku nastąpiła ich rozbudowa. Braniewo stało się miejscem, do którego zaczęły napływać zagraniczne towary, takie jak wina, przyprawy, miedź, czy olej. Mimo że przewożone ilości były znacznie mniejsze niż w Gdańsku czy Elblągu, to jednak handel wciąż prosperował. Transport towarów utrudniały liczne czynniki – głębokość Zalewu Wiślanego oraz długi czas transportu.

Pomimo tych przeszkód, statki pełne ładunków z Braniewa dotarły do takich krajów jak Holandia, Dania czy Szwecja. Do końca XVIII wieku, mimo trudności gospodarczych spowodowanych wojnami, Braniewo pozostawało znaczącym ośrodkiem handlu międzynarodowego. Największymi przedsiębiorcami byli wybitni armatorzy, w tym Johann Oestreich (1750–1833), który stworzył majątek zajmując się głównie handlem przędzą lnianą. Posiadał dwa statki – „Braunsberg” oraz „Vigillante”, którymi przewoził towary do europejskich portów, a nawet do Ameryki Północnej.

W dniach 10 lipca 1626 roku, podczas oblężenia Braniewa przez wojska króla Gustawa, przedmieście Koźlin zostało spalone. Nieco później, 27 maja 1700 roku, pożar w domu rozrywki (Lusthaus) należy do Georga Lunitza, zniszczył 7 innych domów. Z tego wydarzenia wyciągnięto wnioski, decydując o wprowadzeniu dachówek zamiast strzech oraz zatrudnieniu kominiarza. W kolejnych latach Braniewo doświadczyło jeszcze większych pożarów, w 1845 i 1861 roku.

Po tych katastrofach, drewniane spichlerze zostały zastąpione budynkami o konstrukcji ryglowej, często nazywanymi „mur pruski”. Każdy spichlerz nosił swoją unikalną nazwę. Przykłady to:

  • Adlerspeicher – odziedziczony w 1729 roku przez Klemensa Hanmanna, przebudowany w 1785 roku, rozebrany w 1931 roku. Został zastąpiony nowoczesną budowlą, która stała się siedzibą oddziału Reichsbanku.
  • Traubenspeicher, Güldene Traube – wybudowany w 1728 roku i zakupiony przez Johanna Oestreich w 1785 roku za 2100 guldenów.
  • Löwenspeicher (Pod Złotym Lwem) – wzniesiony przez Johanna Oestreicha w 1806 roku, był największym spichlerzem w Braniewie. Sprzedany Ignatzowi Grunauowi Ignatzowi Grunauowi w 1848 roku, istniał aż do końca II wojny światowej.
  • Marienspeicher (Spichlerz Mariacki) – najmłodszy spichlerz, zachowany do dziś, wybudowany w 1831 roku.

Od połowy XIX wieku rozwój kolei żelaznej przekształcił struktury komunikacyjne. 19 października 1852 roku do Braniewa dotarła pierwsza linia kolejowa,łącząc miasto z Malborkiem. Kolejne ważne połączenia były realizowane w następnych latach. Jednak transport wodny niebawem ustąpił przed szybszymi szlakami kolejowymi, co przyczyniło się do stagnacji portu. Jeszcze na początku XX wieku port nie był zjawiskiem marginalnym – w 1900 roku do miasta dotarło ponad 4,5 tys. ton towarów.

W 1905 roku oraz po 1931 roku portowe spichlerze z XVII i XVIII wieku zostały rozebrane. Po II wojnie światowej w 1954 roku zlikwidowano kolejne trzy, a jedynie spichlerz Mariacki przetrwał do dziś, obecnie pełni zupełnie inną rolę jako restauracja i miejsce wypoczynku, spichlerz Mariacki.

Przypisy

  1. Historia Braniewa - nieznane wydarzenia - POŻARY i OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA w DAWNYM BRANIEWIE [online], www.historiabraniewa.hekko.pl [dostęp 24.03.2024 r.]
  2. Magdalena Pasewicz-Rybacka Haffuferbahn: Historia Kolei Nadzalewowej do 1945 roku, 2020 r.
  3. XIV-XVII wiek. BRANIEWO w HANZIE [online], braniewo.com.pl [dostęp 20.12.2020 r.]
  4. Historia Braniewa - nieznane wydarzenia - Pożary i ochrona przeciwpożarowa w dawnym Braniewie [online], www.historiabraniewa.hekko.pl [dostęp 21.12.2020 r.]
  5. Mapa dróg [online], drogi.braniewo.pl [dostęp 28.08.2022 r.]
  6. Porty w Prusach do XVIII wieku [online], Encyklopedia Warmii i Mazur [dostęp 23.01.2019 r.]
  7. Weronika Wojnowska Braniewo. Historia. Smutek dzielnicy portowej, IKAT. Gazeta Braniewska, 19.05.2000 r., s. 7
  8. Stanisław Achremczyk, Alojzy Szorc Braniewo, Olsztyn 1995 r., s. 264
  9. Augustin Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916 r., s. 709, 715
  10. Augustin Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916 r., s. 711
  11. Siegfried Fornaçon Braunsberger Segelschiffe und ihre Reeder von 1760 bis 1863 [w:] Zeitschrift für die Geschichte und Altertumskunde Ermlands, Beiheft 7, 1987 r., s. 33
  12. Braunsberg im Schwedenkrieg von Dr. Franz Hipler w ZGAE Achter Band, Braniewo 1886 r., s. 114
  13. Georg Dehio: Dehio – Handbuch der deutschen Kunstdenkmäler, 1952 r., s. 178
  14. Adreßbuch des Kreises Braunsberg, Ausgabe 1930 r., s. 149
  15. a b Braunsberg / Ostpreußen. Stadt und Kreis in Bildern aus vergangenen Tagen, s. 80, 93
  16. a b Braunsberg im Wandel der Jahrhunderte Festschrift zum 650jährigen Stadtjubiläum am 23. und 24. Juni 1934 von Franz Buchholz
  17. Ignatz Grunau und George Grunau 1795-1890 Ein Beitrag zur Geschichte Elbings im neunzehnten Jahrhundert Von Axel Grunau

Oceń: Ulica Portowa w Braniewie

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:9