Ulica Morska w Braniewie


Ulica Morska, położona w Braniewie, to zaledwie 700 metrowy odcinek, który odgrywa znaczącą rolę w lokalnej infrastrukturze komunikacyjnej.

Stanowi ona część drogi powiatowej 1377N, łączącej miasto z pobliską miejscowością Nowa Pasłęka oraz z brzegiem Zalewu Wiślanego.

Ta strategiczna lokalizacja sprawia, że jest to istotna arteria dla mieszkańców oraz turystów odwiedzających ten region.

Toponimia

Historia ulicy Morskiej w Braniewie jest niezwykle interesująca. Po zrealizowanej przebudowie drogi w okresie od 1805 do 1824 roku, ulica ta otrzymała miano Neue Dammstraße, co tłumaczy się jako ulica nowa wałowa. Jednakże, oficjalne nazewnictwo ulic w Braniewie zostało wprowadzone dopiero w 1845 roku, co miało wpływ na organizację przestrzeni miejskiej.

W XIX wieku Morska była także znana jako Koźlin garncarski (Töpperkoslin), co służyło jej zróżnicowaniu w stosunku do Koźlina rolniczego (Bauerköslin), który miał swoje centrum wokół pl. Grunwaldu, dawniej określanego jako Teichstraße.

W kontekście wieków XX, po przejęciu władzy przez NSDAP, w latach 1933–1935 miejscowe ulice uległy przekształceniom. W tym czasie Neue Dammstraße otrzymała nowe imię – SA-Straße, co odzwierciedlało zmiany społeczne i polityczne tamtych lat. Po zakończeniu II wojny światowej, w 1947 roku w Braniewie wprowadzono świeże nazwy dla ulic, a ulica Morska zyskała swoje obecne miano, stanowiąc istotny element miejskiej toponimii.

Historia

Ulica Morska w Braniewie ma bogatą historię sięgającą czasów pruskich, łączącą ją z pierwszymi osadami na tym terenie. Na długi czas przed przybyciem krzyżaków istniała tu pruska osada Warmów, znana jako Brusebergue, usytuowana na wzgórzu blisko brodu na Pasłęce oraz u ujścia rzeki do Zalewu Wiślanego. Miejsce to było strategiczne, ponieważ przez ten brod przebiegał w dawnych czasach szlak handlowy, co znajduje potwierdzenie w odkryciach archeologicznych, w tym arabskich monet.

W 1261 roku gród w tej pierwszej lokalizacji został spalony przez wodza Warmów Glappo. Dwa lata później, po stłumieniu pruskiego powstania, osadnicy postanowili wznieść nową osadę w innym miejscu, które według zapisków kronikarza Piotra z Dusburga, było „o dwa rzuty kamieniem pod prąd rzeki”. Od tamtego czasu miasto zaczęło się dynamicznie rozwijać, co wymusiło na mieszkańcach zakładanie domów poza murami obronnymi.

Już w XIII wieku, w rejonie obecnej ulicy Morskiej powstało przedmieście Koźlin (Köslin), które nie miało zwartej zabudowy, pełne było stodoły, spichlerze oraz ogrody. Okolica, w szczególności w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej i PCK, składała się głównie z domów mieszkalnych. To właśnie drewniana struktura zabudowy narażała mieszkańców na liczne niebezpieczeństwa, szczególnie pożary.

W dniu 10 lipca 1626 roku, dzielnica Koźlin została doszczętnie spalona podczas przemarszu wojsk króla Gustawa na Braniewo. Ta sytuacja powtarzała się w kolejnych latach; 15 września 1845 roku, potężny pożar zniszczył wiele budynków przy Teichstraße, Grüne Straße oraz Schulstraße. Pomimo tragedii, wiele z tych pożarów przyniosło pozytywne skutki, prowadząc do odbudowy, która często zmieniała charakter okolicy z wiejskiej na miejską.

W wyniku tej odbudowy, po pożarze z 1845 roku, jeden z zniszczonych placów został zagospodarowany na nowy budynek sądu, którego budowę rozpoczęto dopiero w 1878 roku. Rozwój ulicy Morskiej postępował, z wyraźnym poszerzeniem obszaru zabudowanego w kierunku Zalewu Wiślanego w roku 1805, co sprzyjało przedłużeniu istniejących działek budowlanych dla mieszkańców.

Również w 1801 roku skarb państwa kupił działkę, na której powstał skład amunicji (Munitionswachthaus), istniejący do 1841 roku, a później przeniesiony do Nowego Miasta, przy Königsbergstraße 12.

Z uwagi na zagrożenie pożarami, rzemieślnicy garncarze osiedlali się w końcowej części ulicy, gdzie ich domy były niskie, a za nimi znajdowały się czynne piece. Jednak pod wpływem rozwoju kolei w 1852 roku, ich rzemiosło zaczęło podupadać. Nagły wzrost popularności taniej porcelany ze Śląska doprowadził do zniknięcia garncarstwa na Dammstraße.

Pod pruskim panowaniem w XVIII wieku, Braniewo doświadczyło znaczącego rozwoju gospodarczego. Wzdłuż Morskiej ulicy rosły liczne inwestycje. W 1854 roku powstał browar, a w kolejnych latach uruchomiono fabrykę cygar Zigarren- u. Tabakfabriken Loeser & Wolff oraz budynek sądu krajowego i rejonowego (przy Am Stadtpark 2). Gimnazjum braniewskie zyskało boisko sportowe w 1892 roku, rozciągające się między Neue Dammstraße a rzeką Pasłęką, blisko kościoła św. Krzyża.

Pod koniec XIX wieku, przy Neue Dammstraße powstał nowy cmentarz Magdalenenfriedhof. Pomimo rozwoju przemysłowego, w 1930 roku adresy przy ulicy Morskiej nadal wykazywały obecność tygodni z budynkami gospodarczymi i stodołami, co wskazuje na historyczny charakter tego miejsca.

Ulica Morska pozostała częścią osiedla Koźlin aż do 1945 roku. Po wojnie nowa administracja nie zachowała odrębności historycznej tej dzielnicy, przekształcając ją w proste osiedle Braniewa. Równoległa ulica Gartenstraße również nie została przywrócona, a jej grunty zagospodarowano na nowo, włączając w obręb ulicy Morskiej.

Niektóre obiekty przy ul. Morskiej

Fabryka cygar Loeser & Wolff

Fabryka, która specjalizowała się w produkcji papierosów oraz wyrobów tytoniowych, została założona 1 czerwca 1865 roku w Berlinie. W 1878 roku, po wykupieniu udziałów w istniejącej już firmie Jean Kohlweck & Co w Elblągu przez berlińskich przedsiębiorców, Bernharda Loesera oraz Carla Wolffa, przeniosła swoje operacje do Prus Wschodnich. Od lat siedemdziesiątych XIX wieku zakład dynamicznie się rozwijał, aż w 1880 roku osiągnął zatrudnienie na poziomie 305 pracowników, a dziesięć lat później już 1235. W 1885 roku otwarto pierwszą filię fabryki w Braniewie, a następne w Malborku (1906) oraz Starogardzie Gdańskim (1910). Budynki wyróżniały się dachami schedowymi (pilastymi), co pozwalało na optymalne doświetlenie hal produkcyjnych światłem słonecznym z północy.

Na przełomie XIX i XX wieku zakład zatrudniał przeszło 3 tysiące osób, a roczna produkcja wynosiła około stu milionów cygar, co czyniło go największym producentem cygar w Europie. Towary były eksportowane do licznych krajów Europy, a także Afryki oraz Azji, w tym dalekiej Japonii. Okres największego rozkwitu przypadł na początek XX wieku, kiedy zatrudnienie wyniosło niemal 4 tysiące osób. Słynęła przede wszystkim z ręcznej produkcji cygar, która odbywała się wyłącznie z udziałem kobiet. Szczyt produkcji zbiegał się z latami I wojny światowej, kiedy zakład realizował olbrzymie zamówienia dla armii. W latach dwudziestych XX wieku firma miała w całych Niemczech 120 punktów sprzedaży swoich wyrobów, zarówno detalicznych, jak i hurtowych. Braniewska filia przetrwała do 1945 roku, a po wojnie budynek został przekształcony w różnorakie obiekty, nie mające już nic wspólnego z pierwotnym przeznaczeniem.Loeser & Wolff zlikwidowany został w Niemczech dopiero 30 czerwca 1983 roku.

Browar Braniewo

Browar Braniewo, z kolei, założony został w 1854 roku przez Jacoba von Roy. Rozwój tego obiektu był możliwy dzięki nieustannemu zakupowi przez właściciela okolicznych stodół i ogrodów. W 1871 roku po przejęciu przez Carla Mückenbergera browar przekształcono w spółkę akcyjną o nazwie Bergschlößchen-Aktien-Bier-Brauerei. Do zakończenia II wojny światowej browar działał w tej formie. Wyróżniał się na rynku produkcją pilznerów oraz piw pszenicznych. W 1927 roku, w związku z rosnącą konkurencją w branży piwowarskiej, browar wszedł w skład większej spółki akcyjnej, której kluczowym udziałowcem był koncern Ruckforth. Na przełomie lat wojennych browar uległ zniszczeniu, jednak został odbudowany w latach 1962–1965. Pozostał w obiegu różnych grup piwowarskich, w tym m.in. Elbląskich Zakładów Piwowarskich oraz Grupy Żywiec. Mimo modernizacji zakład ostatecznie zaprzestał produkcji w 2001 roku, a dwa lata później sprzedano go firmie produkującej soki owocowe.

W 2006 roku browar przeszedł w ręce przedsiębiorcy z Elbląga, Andrzeja Konończuka, który reaktywował produkcję, a także wprowadził markę Barkas. W 2014 roku zakład został przejęty przez Browar Namysłów Sp. z o.o. Od 1 kwietnia 2019 roku znajduje się w rękach Grupy Żywiec, a w grudniu 2020 roku został zakupiony przez Van Pur S.A., który przejął 100 procent udziałów oraz prawa do marek „Kuflowe”, „Braniewo” oraz „Jasne, że Pełne”. Browar w Braniewie czerpie wodę do produkcji piwa z własnych ujęć głębinowych, które date back to ponad 20 mln lat, a ich jakość potwierdza doskonałe parametry do wytwarzania piwa.

Cmentarz przy ul. Morskiej w Braniewie

Cmentarz, który powstał pod koniec XIX wieku, był odpowiedzią na brak miejsca na pochówki na istniejącym cmentarzu św. Jana. Drugą przeszkodą w zarówno w pochówkach na cmentarzu św. Katarzyny stanowiły zalegające wody gruntowe po opadach. Do 1945 roku cmentarz ten nazywany był także „nowym cmentarzem” (neuer Friedhof), w przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych nekropolii.

Ogrodzenie cmentarza od strony ul. Morskiej stanowią solidny mur z kamienia wraz z metalową kratą oraz przedwojenną bramą wjazdową, oba elementy będące cennymi zabytkami architektury. Cmentarz posiada alejki wyłożone kostką oraz zachowany układ zieleni wysokiej. Do tej pory istnieje jedno ujęcie wody z sieci wodociągowej, które służy mieszkańcom nekropolii.

Do czasów II wojny światowej na terenie cmentarza znajdował się pomnik (Kriegerdenkmal) pamięci poległych żołnierzy z I wojny światowej. Była to kapliczka stworzona z piaskowca, w której znajdowała się rzeźba Matki Boskiej Bolesnej (łac. Mater Dolorosa), dzieło znanego elbląskiego artysty Heinricha Splietha. Niestety po wojnie jej pozostałości nie zachowały się. W wyniku działań wojennych, teren cmentarza został przekształcony, a wszelkie zajmujące miejsce nagrobki zostały usunięte. Obecnie teren cmentarza dysponuje 3219 miejscami grzebalnymi i jest niemal w pełni wypełniony grobami, a pochówki realizowane są do już istniejących miejsc.

Kapliczka przydrożna

Kapliczka zlokalizowana przy skrzyżowaniu ulicy Morskiej i PCK stanowi przykład architektury klasycystycznej. Ma formę kwadratu, jest tynkowana, a jej narożniki podtrzymują pilastry, które dzielą kondygnacje. Nakryta jest czterospadowym daszkiem, a wewnątrz znajduje się krucyfiks. Jej obecna forma datowana jest na XVIII lub początek XIX wieku, zaś przed wojną była wpisana do miejskiego rejestru zabytków.

W XX wieku kapliczka była wielokrotnie przedmiotem różnych kontrowersji. Gdy w 1919 roku elektryfikacja dotarła do Braniewa, a w latach 1924–1925 zbudowano własną elektrownię w mieście, z czasem kapliczka została wykorzystana jako punkt technologiczny dla sieci przesyłowej.

Na początku lat 30. XX wieku zanotowano kolejne zagrożenie dla kapliczki. W czerwcu 1937 roku magistrat wystosował prośbę do konserwatora zabytków o przeniesienie kapliczki z powodu dużego natężenia ruchu drogowego. Prawdziwy powód mógł być jednak zupełnie inny – panowanie NSDAP i zmiana nazwy ulicy na SA-Straße. Kapliczka jednak przetrwała te burze historii i pozostaje w swojej pierwotnej lokalizacji, nie wywołując współcześnie już takich kontrowersji jak w międzywojniu.

Przypisy

  1. Browar w Braniewie - Van Pur [online], vanpur.com.pl [dostęp 14.07.2023 r.]
  2. Historia Braniewa - nieznane wydarzenia - POŻARY i OCHRONA PRZECIWPOŻAROWA w DAWNYM BRANIEWIE [online], www.historiabraniewa.hekko.pl [dostęp 27.05.2023 r.]
  3. Van Pur kupił Browar Braniewo od Grupy Żywiec. - Van Pur S.A. - producent piwa [online], www.vanpur.com.pl [dostęp 31.08.2021 r.]
  4. Drogi miejskie [online], www.zdpbraniewo.pl [dostęp 28.08.2022 r.]
  5. Mapa dróg [online], drogi.braniewo.pl [dostęp 28.08.2022 r.]
  6. Loeser, Bernhard (1835-1901), „Elbląska Biblioteka Cyfrowa” [dostęp 03.11.2018 r.]
  7. SOFTEL, Dawno temu w Elblągu... uczniowie odwiedzili fabrykę cygar, „portelpl” [dostęp 03.11.2018 r.]
  8. G. Mielcarczyk Vom Hafen zur Kreuzkirche, 26.01.1963 r., Das Ostpreußenblatt, s. 11
  9. A. Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916, s. 711.
  10. A. Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916, s. 698, 716.
  11. Stanisław Achremczyk, Alojzy Szorc, Braniewo, Olsztyn 1995, s. 14
  12. Stanisław Achremczyk, Alojzy Szorc, Braniewo, Olsztyn 1995, s. 27
  13. Jahres-Bericht über das Königliche Gymnasium zu Braunsberg, Ostern 1893.
  14. Die Familie Koslowski (Fortsetzung und Schluß) von Georg Mielcarczyk [in:] Zeitschrift für die Geschichte und Altertumskunde Ermlands, Band 31/32 der ganzen Folge Heft 92/93 1967/68, s. 403.
  15. Augustin Lutterberg, Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg, ZGAE XIX, 1916, s. 708–709.
  16. Stadt Braunsberg im Ermland: ein Familienbuch, von Walter Merten, 1976, s. 30.
  17. Stanisław Achremczyk, Alojzy Szorc, Braniewo, Olsztyn 1995, s. 264.
  18. Cmentarz ul. Morska - Administracja Budynków Komunalnych - Braniewo [online], www.abkbraniewo.pl [dostęp 13.10.2018 r.]
  19. A. Lutterberg Zur Baugeschichte der Altstadt Braunsberg. ZGAE 19/1916, s. 698, 711, 715–716.
  20. Albert Georg Langkau Ein Spaziergang durch Alt-Braunsberg [w:] Heimatbrief für den Kreis Braunsberg 2005 Nr. 19.
  21. Max Dehnen Die Kriegsgräber in Ostpreussen von 1914/15. Die Zuordnung der auf ostpreussischem Boden befindlichen Kriegsgräber z. Gefechtshandlungen Würzburg, Holzner-Verlag, 1966.

Oceń: Ulica Morska w Braniewie

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:10