Jan Marcin Stößel, urodzony 1 października 1655 roku w Braniewie, to postać o znaczącym wkładzie w historię Warmii. Zmarł 18 maja 1726 roku w Dobrym Mieście. Był duchownym katolickim oraz doktorem teologii, co podkreśla jego głęboką wiedzę i zaangażowanie w życie kościelne.
W 1687 roku, Stößel został kanonikiem, co było ważnym krokiem w jego karierze kościelnej. Jego awans do rangi prepozyta kapituły kolegiackiej w Dobrym Mieście miał miejsce w 1707 roku, co świadczy o jego wpływie w lokalnej hierarchii kościelnej. Ponadto, pełnił funkcję ekonoma biskupstwa warmińskiego od 1691 roku, co podkreśla jego umiejętności zarządzania finansami kościelnymi.
Stößel był również pisarzem oraz budowniczym sanktuarium w Głotowie, co świadczy o jego zdolności do łączenia duchowości z pracą architektoniczną. Jego osiągnięcia pozostawiły trwały ślad w kulturowym i religijnym dziedzictwie regionu.
Życiorys
Jan Marcin Stößel pochodził z zamożnego domu, wywodzącego się z braniewskich patrycjuszy. Jego ojciec, Johann, pełnił wiele funkcji w radzie Starego Miasta. Wczesne lata nauki spędził prawdopodobnie w kolegium jezuickim w rodzinnym mieście, a następnie kontynuował edukację w Rzymie. 19 marca 1687 roku został mianowany kanonikiem kapituły dobromiejskiej, zastępując zmarłego kanonika Filipa de Pluesa; jego instalacja miała miejsce 10 kwietnia 1687 roku.
W okresie rządów biskupa Zbąskiego, który zmarł w 1697 roku, Stößel pełnił funkcję generalnego ekonomu biskupstwa warmińskiego. W 1701 roku uzyskał doktorat z teologii na Akademii Wileńskiej. Podczas III wojny północnej, w obawie o własne życie, postanowił opuścić Dobre Miasto, co nie przypadło do gustu kapitulowi, która wówczas wstrzymała jego wynagrodzenie. 22 sierpnia 1707 roku został prepozytem kapituły dobromiejskiej.
W grudniu 1712 roku, z okazji nieobecności biskupa Potockiego, Stößel został mianowany wikariuszem sądowym biskupstwa. Jako główny inicjator budowy kościoła odpustowego w Glotowie, nadzorował jego postęp, a kamień węgielny został położony 22 sierpnia 1722 roku. Uroczyste poświęcenie świątyni miało miejsce już po jego śmierci, 24 lipca 1726 roku.
Opracował także kronikę kościołów w Krośnie oraz Glotowie. W 1716 roku wydał w jezuickim wydawnictwie w Braniewie dzieło pod tytułem Gedechtnüss der wunderbahren Dingen des unter den Sacramentalischen Gestalten verborgenen Gottes von dem Glottausche Ochsen angebete deutlicher erleuteret, które składało się z 108 stron. Franciszek Herr, opierając się na tym dziele, stworzył rozdział dotyczący dziejów kultu Eucharystii w kościele Glotowskim.
Stößel był również jednym z pięciu kanoników, którzy podjęli kroki na rzecz wydania kroniki Historia Prussiae (Dzieje Prus), napisanej przez księdza Jana Leo, w 1725 roku w ofercie braniewskiego wydawnictwa. Niestety, 25 stycznia 1725 roku, doświadczył udaru, po którym przez 16 miesięcy pozostawał częściowo sparaliżowany w łóżku. Jego życie zakończyło się 18 maja 1726 roku.
Jan Marcin Stößel został pochowany w kolegiacie w Dobrym Mieście, gdzie kapituła ufundowała mu płytę nagrobną. Oryginalnie znajdująca się w chórze kościoła, podczas remontu w 1872 roku zmieniła swoje miejsce na lewą nawę, gdzie przetrwała do dziś. Jest to jedna z nielicznych płyt nagrobnych, na której zachowała się inskrypcja:
Płyta z wapienia olandzkiego o wymiarach: 120 × 208 cm. W górnej części nieczytelny kartusz herbowy z inicjałami I.M.S.C.G, pod nim inskrypcja: EGO IOANNES MARTINUS STOESSEL / BRUNSBERGENSIS PATRITIUS / LUCEM VIVI ANNO 1654 DIE I-MA / OCTOBRIS. VIVERE DESII ANNO 1726 / DIE 18. MAY A NOCTIS MEDIO. / TERRA ET MARE ME VIDIT PEREGRINUM. / IN HONORE FOVIT AULA, / PATRIA COLUIT SACERDOTEM, / CARDINALIS RADZIEJOWSKI / ANNO 1687 DIE 19. MARTII CANONI- / CUM CREAVIT GUTTSTADIENSEM, / ANNO 1707 EVEXIT IN PRAEPOSITUM / NUNC EX PRAEPOSITO HUIC MAR- / MORI SUM SUPPOSITUS ET TUBAM / EXSPECTO NOVISSIMAM.
Źródło: Zbigniew Czernik, Nowożytne obiekty sepulkralne w kościołach historycznej Warmii.
Przypisy
- Bibliografia Estreichera | Bibliografia Staropolska [online], www.estreicher.uj.edu.pl [dostęp 29.09.2024 r.]
- 18 maja [online], Stowarzyszenie Społeczno-Kulturalne Pojezierze w Olsztynie [dostęp 28.09.2024 r.]
- Zbigniew Czernik Nowożytne obiekty sepulkralne w kościołach historycznej Warmii (ok. 1500–ok. 1800), Komunikaty Mazursko-Warmińskie nr 1 (320) 2023, Olsztyn 2023 r., s. 78–80
- Iwona Maciejewska Warmia na mapie urodzin ludzi literatury polskiego kręgu kulturowego do 1795 roku, Komunikaty Mazursko-Warmińskie 2, 2010 r., s. 208
- Danuta Bogdan, Jerzy Przeracki, Urzędnicy Starego i Nowego Miasta Braniewa do 1772 roku, Olsztyn 2018 r., s. 283–309
- a b Andrzej Kopiczko, Duchowieństwo Katolickie Diecezji Warmińskiej w latach 1525–1821, cz. 2 Słownik, Olsztyn 2000 r., s. 315
- a b Tadeusz Oracki, Słownik biograficzny Prus Książęcych i Ziemi Malborskiej od połowy XV do końca XVIII wieku L- Ż, Ośrodek Badań Naukowych im. Wojciecha Kętrzyńskiego w Olsztynie, Olsztyn 1988 r., s. 165
- Johann Martin Saage, Carl Peter Woelky Scriptores rerum Warmiensium Band I, Braniewo 1866 r., s. 267
- Anneliese Triller Geschichte des Kollegiatstiftes in Guttstadt 1341–1811 von Dr. Anneliese Birch-Hirschfeld, ZGAE 24, 1932 r., Heft 3, s. 630
- Julian Wojtkowski Kult Eucharystii w Glotowie według Dobromiejskich Kanoników Jana Leo (†1635) i Franciszka Ignacego Herra (†1747), Studia Warmińskie XXVII, 1990 r., s. 253
Pozostali ludzie w kategorii "Duchowieństwo i religia":
Ernst Laws | Hermann Preuschoff | Paweł Jedzink | Franz-Reinhold Hildebrandt | Johann Josef Regenbrecht | Aloys Marquardt | Hermann Kolberg | Piotr Molerus | Jakub Schröter | Andrzej Treptau | Max Meinertz | Iwo Roweder | Friedrich Meibohm | Paul Romahn | Georg Grunwald | Paul Jedzink | Grzegorz Schönhoff | Georg Grimme | Bartłomiej Möller | Adalbert WagnerOceń: Jan Marcin Stößel