Marcin Jakubowski (grafik)


Marcin Jakubowski, urodzony 5 marca 1979 roku w Braniewie, to znany polski twórca, który zasłynął w dziedzinie sztuki wizualnej. Jego wszechstronność przejawia się w różnych rolach, takich jak scenograf, grafik komputerowy oraz ilustrator.

Jako artysta, Jakubowski łączy w swojej twórczości zarówno elementy tradycyjne, jak i nowoczesne, co czyni go interesującą postacią w polskim świecie sztuki.

Życiorys

Marcin Jakubowski urodził się w Braniewie, gdzie spędził swoje dzieciństwo. W okresie tym uczęszczał do Szkoły Podstawowej nr 1 (obecnie znanej jako SP nr 6), a następnie kontynuował naukę w Liceum Ogólnokształcącym im. Feliksa Nowowiejskiego. Po ukończeniu liceum zdecydował się na dalszą edukację i przeniósł się do Gdańska, gdzie zamieszkał i podjął studia na Uniwersytecie Gdańskim. Uzyskał tytuł w zakresie zarządzania ze specjalizacją informatyczną na Wydziale Informatyki i Ekonometrii.

Marcin Jakubowski jest samoukiem w dziedzinie grafiki cyfrowej, a swoje pierwsze doświadczenia zdobywał, korzystając z komputera Commodore 64. Jego talent i pasja do animacji zaowocowały współtworzeniem świątecznego, komediowego filmu animowanego „Klaus”. Film ten odniósł znaczący sukces, zdobywając m.in. siedem nagród Annie, które przyznawane są za osiągnięcia w dziedzinie filmów animowanych.

Warto zaznaczyć, że Jakubowski zdobył również indywidualną statuetkę Annie za scenografię do animacji w tym filmie. „Klaus” wyróżnia się tradycyjną techniką animacji 2D, w której poszczególne klatki animacji są ręcznie rysowane przez animatorów. Przeciwstawia się to bardziej zaawansowanej technice 3D, gdzie postaci są tworzone jako modele wirtualne i animowane za pomocą komputerowych programów.

W technice 2D animowane postacie są najpierw obrysowywane liniami, a następnie wypełniane jednolitymi kolorami, co daje efekt płaskiej ilustracji. Dla twórców „Klausa” stworzono specjalny program, który umożliwia symulowanie światła i cienia w animacji 2D, naśladując oświetlenie charakterystyczne dla techniki 3D. Umożliwiło to implementację warstw, które obrazują różne aspekty oświetlenia, takie jak „światło kluczowe”, „światło dopełniające” oraz inne efekty świetlne, co przyczyniło się do uzyskania efektywności wizualnej animowanych postaci.

Ta innowacyjna technika została opracowana przez Marcina Jakubowskiego podczas pracy nad dwuipółminutową próbką „Klausa” w 2015 roku. W trakcie prac nad pełnym metrażem filmowym, narzędzie zostało udoskonalone dzięki współpracy z Anaël’em Seghezzi’m z francuskiego studia Les Films Du Poisson Rouge. Film „Klaus” stał się pionierską produkcją, która jako pierwsza zastosowała tę unikalną technikę animacji.

Przypisy

  1. SP6, Historia szkoły [online], Szkoła Podstawowa nr 6 w Braniewie [dostęp 10.06.2024 r.]
  2. a b Z Braniewa po filmowego Oscara [online], elblag.eska.pl [dostęp 10.06.2024 r.]
  3. Marcin Jakubowski | Polska Grafika Cyfrowa [online], polskagrafikacyfrowa.pl [dostęp 10.06.2024 r.]
  4. Szafa Gdańska - wystawa koncepcji plastycznych do filmu [online], www.nck.org.pl [dostęp 10.06.2024 r.]
  5. ChrisCh. Snyder, How Netflix's Oscar-nominated 'Klaus' made 2D animation look 3D [online], Insider [dostęp 06.02.2020 r.]
  6. Behind the Magic of Netflix's 'Klaus' [online], ACM SIGGRAPH Blog, 12.12.2019 r. [dostęp 06.02.2020 r.]
  7. Klaus: the birth of the 2D animated Netflix movie, which looks like 3D [online], Nuts Computer Graphics, 25.11.2019 r. [dostęp 06.02.2020 r.]
  8. Mikel Lejarza, presidente de Atresmedia Cine y Mercedes Gamero, directora General de Atresmedia Cine, hacen balance del año 2017 i presentan sus nuevos proyectos para 2018 [online], AtresMediaCine, 19.12.2017 r. [dostęp 06.02.2020 r.]
  9. Marcin Jakubowski – TBPI Concept Art
  10. Braniewska rada o szkołach. „Jedynka” i „Dwójka” do likwidacji [w:] IKAT. Gazeta Braniewska, 18.04.1997 r., s. 4

Oceń: Marcin Jakubowski (grafik)

Średnia ocena:4.8 Liczba ocen:5