Karl-Heinz Diegner, urodzony w 1943 roku w Braniewie, jest postacią, która łączy w sobie talenty zarówno artysty rzeźbiarza, jak i pisarza współczesnego.
Jego twórczość odzwierciedla nie tylko indywidualny styl, ale także głębokie zainteresowanie otaczającym światem, co czyni go jedną z wyrazistszych postaci w sferze sztuki współczesnej.
Życiorys
Karl Diegner przyszedł na świat w Braniewie, w regionie Prus Wschodnich, co stanowiłoby dla niego istotny punkt wyjścia w dalszej drodze artystycznej. W młodości spędził czas w Szlezwiku-Holsztynie, w pobliżu Kilonii, co miało wpływ na jego wczesne zainteresowania.
Po ukończeniu szkoły średniej w 1963 roku, podjął studia inżynierskie na uniwersytecie w Düsseldorfie. Równocześnie z nauką w tym zakresie, korzystał z bezpłatnych kursów oferowanych przez Akademię Sztuk Pięknych, co wpisywało się w jego rozwijające się zainteresowanie sztuką.
W 1968 roku zdecydował się na dłuższy pobyt w Paryżu, gdzie mógł zanurzyć się w kulturowym życiu stolicy Francji. W latach 1978–1983 mieszkał w Brazylii, co przyczyniło się do rozwoju jego twórczości. To tam, podczas pobytu, zajął się rzeźbami w alabastrze, materiałem, który stał się jednym z jego ulubionych tworzyw. W 1983 roku odbyła się jego pierwsza wystawa w São Paulo, co otworzyło drzwi do dalszej kariery artystycznej.
W 1997 roku wyjechał do Prowansji, gdzie założył pracownię rzeźbiarską w Lubéron, a obecnie (w 2024 roku) mieszka i pracuje zarówno w Cabrières-d’Avignon, jak i w Paryżu. Przez minione dwadzieścia lat, Karl-Heinz Diegner brał udział w około trzydziestu wystawach, prezentując swoje dzieła szerokiemu gronu odbiorców.
Jego twórczość nie ogranicza się jedynie do rzeźby; w listopadzie 2018 roku zadebiutował jako pisarz, wydając powieść La Baigneuse du Wannsee, napisaną w języku francuskim. Dwa lata później, w 2021 roku, ukazała się jego kolejna książka Les racines d’une imposture, której akcja rozgrywa się w 1936 roku, w realiach wojny domowej w Hiszpanii.
Wybrane wystawy
Indywidualne
Karl-Heinz Diegner zaprezentował swoje prace w licznych indywidualnych wystawach, które miały miejsce w renomowanej Galerie Frederic Moisan. W 2015 roku, jego wystawa zatytułowana Pierre De Femme zdobyła uznanie w Paryżu, Francja.
W 2020 roku odbyła się kolejna jego indywidualna ekspozycja pod nazwą L’envol, także w Galerie Frederic Moisan. Najnowsza wystawa Diegnera, Abstraction Figurative, planowana jest na 2024 rok w tym samym miejscu, wzbudzając ogromne zainteresowanie wśród miłośników sztuki.
Grupowe
Obok przedsięwzięć indywidualnych, artysta brał również udział w różnych wystawach grupowych. W 2014 roku miała miejsce zbiorowa wystawa w Galerie Frederic Moisan, która zgromadziła szereg utalentowanych artystów.
W kolejnych latach, w 2017 roku, Karl-Heinz Diegner uczestniczył w dwóch wystawach zbiorowych, pokazujących dorobek artystów związanych z galerią. W 2018 roku, wystawa Les artistes de la Galerie s’exposent zgromadziła szereg utalentowanych twórców, z których prace także były wystawione obok dzieł Diegnera.
Warto zaznaczyć, że prace Karla Diegnera były eksponowane nie tylko na wystawach indywidualnych i grupowych, ale jego sztuka zdobyła uznanie w wielu znaczących galeriach, takich jak Galerie Frédéric Moisan.
Przypisy
- galerie frédéric moisan [online], www.galerie-fmoisan.fr [dostęp 24.09.2024 r.]
- Les racines d'une imposture from Karl Diegner | Literature | Canadian and foreign novels | leslibraires.ca | Purchase print books and eBooks online [online], leslibraires.ca [dostęp 24.09.2024 r.]
- Barthélémy - Fonderie d'Art - Crest [online], galerie.barthelemy.fr [dostęp 24.09.2024 r.]
- Karl Diegner | Biography [online], www.mutualart.com [dostęp 24.09.2024 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Kultura i sztuka":
Jan Frey | Wilhelm Rex | Szymon Berent | Heinrich Siewert | Rüdiger Stüwe | Szymon Kołodziej | Adolf Teichert | Maria Czygan | Jürgen Stössinger | Kerstin de Ahna | Walter Jankuhn | Alicja Sokół | Aloys Wein | Stephan Preuschoff | Bettina Jacobson | Stanisław Chlebowski (1890–1969) | Marcin Jakubowski (grafik) | Martin Jürgens | Waldemar Kontewicz | Maciej HydrOceń: Karl Diegner